De digistandaarden community

Digikoppeling community

Digikoppeling community

openbare groep Digikoppeling community

Openbare Consultatie Wijziging Digikoppeling Standaarddocumentatie

Pieter Hering
    • Iedereen (publiek zichtbaar)

Openbare Consultatie Wijziging Digikoppeling Standaarddocumentatie

Gestart door Pieter Hering 684 dagen geleden Reacties (4)

Logius wil graag uw mening over de wijzigingen die zijn doorgevoerd in de documenten van de Digikoppeling Standaard. Per jaar zijn er twee releasemomenten voor de Standaard < https://www.logius.nl/ondersteuning/onderhoud/#c12964 >, waarin Logius behandelde wijzigingsverzoeken doorvoert. Deze openbare consultatie betreft wijzigingen naar aanleiding van verzoeken die vóór 8 februari zijn ingediend en in het TO Digikoppeling van 15 februari zijn goedgekeurd. In de nieuwe versies zijn ook een aantal inconsistenties opgelost. In bijgaand wordbestand zijn alle wijzigingen exact beschreven.

Klik hier < https://www.logius.nl/ondersteuning/digikoppeling/wijzigingsverzoeken-digikoppeling-standaard/> voor het overzicht met alle ingediende wijzigingsverzoeken.

Wijzigingen
    Deze consultatie heeft betrekking op onderstaande documenten. De Release Notes beschrijven exact wat in welk document is gewijzigd. 

• 2016 04 05 Release Notes Wijziging Digikoppeling Standaarddocumentatie.pdf
    • Digikoppeling_Identificatie_en_Authenticatie_v1.3.pdf
    • Digikoppeling_3.0_Koppelvlakstandaard_WUS_v3.4.pdf
    • Digikoppeling_2.0_Koppelvlakstandaard_GB_v1.4.pdf
    • Digikoppeling_2.0_Koppelvlakstandaard_ebMS_v2.7.pdf
    • Digikoppeling_2.0_Koppelvlakstandaard_WUS_v2.7.pdf
    • Digikoppeling_Gebruik_en_achtergrond_certificaten_v1.4.pdf
    • Digikoppeling_3.0_Koppelvlakstandaard_GB_v3.1.pdf
    • Digikoppeling_Beveiligingsstandaarden_en_voorschriften_v3.pdf
    • Digikoppeling_3.0_Koppelvlakstandaard_ebMS_v3.1.pdf
    • Digikoppeling_3.0_Architectuur_v1.3.pdf
    • Digikoppeling_Beheermodel_v1.4.pdf
    • Digikoppeling_2.0_Architectuur_v1.4.pdf

De documenten vindt u hier (of volg de knop "Bestanden" in het rechter menu en vervolgens de folder "Openbare consultatie")

Procedure

Wie kan op deze openbare consultatie reageren?

Iedereen die Digikoppeling gebruikt of wil gebruiken kan op deze openbare consultatie reageren. Logius is geïnteresseerd in alle reacties over de bruikbaarheid, interoperabiliteit, consistentie en helderheid van de documentatie.

Consultatie via de Digikoppeling community

Wijzigingen in de documentatie van de Digikoppeling Standaard worden altijd ter consultatie aangeboden op de community van Digikoppeling. Tot 4 mei 2016 kunt u uw feedback op de gewijzigde documentatie achterlaten. Ook kunt u hier vragen stellen aan de auteurs en het projectteam. Wanneer u niet bent aangemeld voor de community, kunt u wel documenten downloaden en raadplegen, maar geen reactie plaatsen. Door u te registreren < https://digistandaarden.pleio.nl/register> voor de community, kunt u ook in de toekomst actief deelnemen aan consultaties.

Wat gebeurt er met de uitkomsten van de consultatie?

Na afsluiting van de openbare consultatie worden de documenten waar nodig aangepast en worden de nieuwe versies van de documenten aangeboden aan de Afnemersraad Stelselvoorzieningen op 19 mei 2016 met een overzicht van opmerkingen uit de openbare consultatie. Na vaststelling worden de nieuwe versies van de documenten gepubliceerd op de Logius website.

Vraagstelling

Aan de deelnemers van de openbare consultatie wordt gevraagd om vóór 4 mei 2016 op- en aanmerkingen over de voorgestelde wijzigingen aan ons kenbaar te maken.

Reacties

• Sander Hildebrand
        Sander Hildebrand 682 dagen geleden

Geachte heer Hering, Beste Pieter, Logius,

Bedankt voor de overvloed aan informatie. Op uw site kom in nog het verouderde document tegen: https://www.logius.nl/fileadmin/logius/ns/diensten/digiinkoop/berichtspecificaties/DigiInkoop_-_Berichtstroomspecificaties_leverancier_1v3_20130507.pdf

In welk document kan ik inzicht krijgen in de berichtstromen en berichtstroom specificaties. Bovenstaande document is sec. voor DigiInkoop, maar er verlopen natuurlijk meer stromen. Graag zou ik zien dat er een bijgewerkt document komt van de berichtstromen en specificaties.

(of is deze er reeds maar kan ik die niet vinden ;-)  ).

Met vriendelijke groet,

Sander Hildebrand

• Ron van der Nat
          Ron van der Nat 682 dagen geleden

Ik begrijp totaal niet wat er hier van mij gevraagd wordt.

Ik zie een overzicht ingediende wijzigingsverzoeken, er staat een rijtje met documenten welke kennelijk gewijzigd zijn, er wordt verwezen naar releasnotes.

Mijn vragen:

1. Waar staan die releasnotes,
          2. Waar staan de documenten die kennelijk gewijzigd zijn,
          3. Wat wordt er van mij verwacht

Kortom wat moet ik doen in deze consultatie.

• Sander Hildebrand
            Sander Hildebrand 682 dagen geleden

Geachte heer van der Nat, Beste Ron,

Mij was het ook niet duidelijk hoe ik moest reageren, vandaar hier.

Ik heb de documenten gevonden via de link in het bericht incl. release notes. Kan ook via de optie "documenten aan de rechter kant'.

Of misschien werkt deze directe link:

https://digistandaarden.pleio.nl/file/group/387288/all#387353

• Pieter Hering
              Pieter Hering 682 dagen geleden

Beste Ron en Sander,

Dank voor jullie opmerkingen. Het betreft hier een openbare consultatie van een wijziging van de Digikoppeling standaard. Ik heb de release notes en verwijzing naar de bestanden klikbaar gemaakt zodat ze eenvoudiger te vinden zijn.

In de Release Notes staan beschreven wat de reden is voor de wijziging en welke wijzigingen in de standaarddocumenten zijn doorgevoerd. Veel beveiligingsvoorschriften stonden verspreid over verschillende documenten van de standaard. We hebben deze beveiligingsvoorschriften van Digikoppeling nu in één document geplaatst. 

Hoewel er veel documenten aangepast zijn, is de wijziging in de standaard zelf beperkt. Naast deze actie is een restrictie binnen het ebMS profiel voor het aanduiden van timestamps verwijderd en een fout in tekst van de koppelvlakspecifcatie WUS aangepast. In de beveiligingsvoorschrift wordt nu SHA-2 voor signing  verplicht gesteld. Hiermee volgt Digikoppeling het NCSC en de lijst van gangbare standaarden van het Forum Standaardisatie. 

Van de gebruikers van Digikopeling wordt verwacht kennis te nemenvan de voorgestelde wijziging  en eventueel op- en aanmerkingen via dit forum te plaatsen of direct aan Logius  te stellen. 

Met vriendelijke groet,

Pieter Hering

Deze discussie is gesloten.

Deze discussie is gesloten. Er kunnen geen reacties meer geplaatst worden.